Panelowa naprawa karoserii – na czym polega?

Naprawy blacharsko-lakiernicze to zmora właścicieli aut. Są czasochłonne i do tego kosztowne. A czy istnieje do nich alternatywy? Tak – to panelowa naprawa karoserii. Tłumaczymy, kiedy jest możliwa i na czym dokładnie polega.

Na czym polega naprawa panelowa?

Naprawa panelowa polega na naprawie wyłącznie elementów karoserii, czyli paneli podwozia. Używa się do tego narzędzia, które nazywa się spotterem. Jest to urządzenie elektryczne, przy pomocy którego przygrzewa się do blachy elektrody i adaptery.

A o co tak naprawdę chodzi w praktyce? Na likwidacji uszkodzeń (wgnieceń), które znajdują się na elementach powierzchniowych, ingeruje się wyłącznie w poszycie. Naprawa karoserii metodą panelową jest tańsza niż naprawa blacharska (www.wgniecenia.pl), aczkolwiek nie w każdym przypadku może być zastosowana. Kiedy jest to możliwe?

Kiedy usuwanie wgnieceń metodą panelową jest możliwe?

Naprawy metodą panelową można przeprowadzić, gdy uszkodzeniu nie uległy żadne elementy znajdujące się pod poszyciem. Oprócz tego całe poszycie musi być zachowane, mieć ciągłą postać – nie może dojść do jego zerwania lub zgniecenia.

Nie wiesz, jak to ocenić? Żaden problem. Zgłoś się do specjalistycznego warsztatu, który zajmuje się naprawami panelowymi. Tam mechanicy ocenią, czy można je przeprowadzić, a jeśli nie, skierują Cię do blacharza. A więc nic nie tracisz, a wiele możesz zyskać. Nie wierzysz? W takim razie przedstawiamy korzyści wynikające z usuwania wgnieceń metodą panelową.

Korzyści naprawy panelowej

Jak już pisaliśmy wcześniej, naprawa panelowa jest zwykle tańszym i szybszym rozwiązaniem, niż naprawa blacharsko-lakiernicza. Wyjątek stanowi sytuacji, w której koszt takiego zabiegu przewyższałby koszt wymiany elementu na nowy.

Naprawiane są wyłącznie elementy powierzchniowe, znajdujące się na zewnątrz pojazdu, a więc nie trzeba ingerować w elementy wewnętrzne. Oprócz tego nie nie jest konieczny demontaż poszczególnych części. Te dwa aspekty sprawiają, że czas takiej naprawy nie jest długi.

Plusem, o czym nie każdy wie, jest możliwość usuwania wgnieceń na dużych powierzchniach. Może się okazać, że naprawa panelowa będziesz szybsza, niż bardziej popularne bezinwazyjne usuwanie wgnieceń metodą PDR.

Naprawę można przeprowadzić również tak, aby wewnętrzne zabezpieczenie antykorozyjne nie zostało uszkodzone. Dzięki temu nie musisz martwić się o to, że w najbliższym czasie pojawi się rdza w tych miejscach.

A czy warto zdecydować się na naprawdę panelową? Jeśli jest tylko taka możliwość, to tak. W ten sposób oszczędzasz czas i pieniądze, a samochód wygląda, jak przed wypadkiem, stłuczką. Ważne jest tylko, aby oddać go do warsztatu, który zajmuje się tym na co dzień. Dlaczego? Ponieważ konieczne jest użycie narzędzi, które nie znajdują się na wyposażeniu każdego serwisu, ponadto mechanicy powinni mieć wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Pamiętaj, że każda źle przeprowadzona naprawa może powodować w przyszłości problemy, spadek wartości pojazdu.