
Każdego roku do naszego kraju sprowadza się z zagranicy setki tysięcy samochodów osobowych. Kupując pojazd używany nie jesteśmy w stanie stwierdzić w jakiej jest on kondycji. Oczywiście możemy sprawdzić pewne jego elementy, jednak nie mamy możliwości zajrzenia do wnętrza silnika bądź drugiego ważnego elementu pojazdu jakim jest skrzynia biegów.
Zalety manualnej skrzyni
Manualne skrzynie biegów cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Większość kierowców poszukuje samochodów z manualem. Szczególnie, gdy planowany jest zakup samochodu używanego, gdzie obawiamy się awaryjności poszczególnych podzespołów pojazdu. Zależy nam na jak najmniejszych kosztach po zakupowych.
Do zalet skrzyń manualnych możemy zaliczyć właśnie małą awaryjność. W większości przypadków skrzynie nie wymagają remontów, jeśli oczywiście w należyty sposób się nimi posługujemy. Sporą zaletą podkreślaną szczególnie przez młodych kierowców jest możliwość czucia samochodu, obcowania z nim w stu procentach. Skrzynia manualna daje poczucie władczości, mamy pełny wpływ na kulturę pracy pojazdu, jego osiągi. Wszystko zależy od umiejętności kierowcy. W przypadku skrzyń automatycznych jest natomiast trochę inaczej.
Awaryjność automatów?
Automatyczne skrzynie biegów cieszą się popularnością w przypadku samochodów fabrycznie nowych. Jeśli ktoś klupuje samochód w salonie, to z reguły decyduje się na taki rodzaj skrzyni, ponieważ gwarantuje ona ogromny komfort jazdy, który jest szczególnie zauważany i doceniany podczas jazdy w miejskich korkach. Nowoczesna motoryzacja przyzwyczaja nas do tego, że automatyczne skrzynie biegów są coraz szybsze, a przy tym coraz mniej szarpią, dzięki czemu wzrasta komfort podróżowania. Co jednak jeśli planujemy zakup pojazdu używanego? Czy skrzynia automatyczna musi być w przypadku kilkunastoletniego auta kosztownym i awaryjnym elementem, którego należy unikać?
Słyszymy często o kosztownych wymianach oleju w skrzyniach, o wymianach modułów sterujących skrzynią. Rzeczywiście zdarzają się naprawy kosztowne. Z reguły wynikają one jednak z nieodpowiedniej eksploatacji samochodu. Jeśli wymieniamy w skrzyni olej według zaleceń producenta, to na pewno posłuży nam ona przez długi czas. Oczywiście kupując pojazd używany trudno stwierdzić, czy poprzedni właściciel decydował się na systematyczną, regularną wymianę płynów eksploatacyjnych, w tym również oleju w skrzyni. Jeśli tego nie robił, to awaria może się nam przytrafić. Nie należy się jednak jej bać. Porównajmy w takim przypadku koszt naprawy skrzyni automatycznej z serwisem manuala.
Przede wszystkim zwróćmy uwagę na fakt, że serwis automatycznej skrzyni zdarza się raz na kilkaset tysięcy. Z reguły minimum 300-400 tysięcy kilometrów. Dokonując kompletnej naprawy wraz z wymianą oleju w skrzyni będziemy musieli przeznaczyć na ten cel w granicach 5000-8000 złotych. Ktoś powie, że są to ogromne pieniądze. Oczywiście, patrząc na fakt, że suma dotyczy samochodu kilkunastoletniego. Jak jednak wyglądają koszty utrzymania manualnej skrzyni?
Jeśli kupimy samochód z przebiegiem w okolicach 200 tysięcy kilometrów i znajduje się w nim manualna skrzynia biegów, to musimy liczyć się z koniecznością wymiany sprzęgła. W większości przypadków dziś są to dwumasy, które niestety należą do bardzo drogich rozwiązań. Zakładając, że pojeździmy tym samochodem kolejne kilka lat, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziemy musieli dokonać wymiany sprzęgła ponownie. W takim przypadku koszt będzie porównywalny z serwisem skrzyni automatycznej, która oferuje znacznie większy komfort podróżowania. Czy warto więc kupić automat? Jeśli zależy nam na komforcie to jak najbardziej tak. Nie należy się również bać kosztów serwisowania. Nie odbiegają one z reguły od aut z manualną skrzynią.