Techniki nieuczciwych handlarzy aut

Photoman / Pixabay

Kupując auto używane, możemy trafić na nieuczciwego sprzedawcę, co stresuje wielu kierowców. Lista sztuczek robionych przez handlarzy jest szeroka, zaczyna się od cofania licznika, retuszu stanu technicznego auta. Tego rodzaju zagrywka ma za zadanie ukrycie często faktu, że auto jest powypadkowe. Na portalach ogłoszeniowych dostępna jest reklama samochodu, jednak nie zawsze wskazujące jakich napraw auto potrzebuje. Często na portalach ogłoszeniowych, handlarze dodają ogłoszenia jak osoba prywatna. Nie chcą ujawniać, że zajmują się tym zawodowo, wiele osób ma przeświadczenie, że lepiej kupić auto używane od prywatnej osoby. Kolejną zagrywką w ogłoszeniach jest dodawanie nierzeczywistych zdjęć. W ogłoszeniach sprzedaży aut możemy znaleźć informacje, że samochód nie wymaga wkładu finansowego, jest zadbany, serwisowany. Na pierwszy rzut oka możemy wykryć cofnięcie licznika po zużytym wnętrzu auta. Najczęściej liczniki cofane są do przebiegu 187 000 km, bez względu na wiek samochodu. W książce serwisowej możemy zobaczyć, zapisać realnego przebiegu auta. To auta stworzonego do długodystansowej codziennej jazdy mają na ogół cofane liczniki. Tuszowanie stanu technicznego auta zaczyna się od wnętrz pojazdu, wymieniona kierownica, ponieważ widać zużycie. Dodatkowo wymienia są nakładki na pedałach, zmiana gałki biegów, popularnym zabiegiem jest zastosowania płynu nabłyszczającego do kokpitu. Mocno wyeksploatowany silnik handlarze aut odświeżają go, myjąc komorę silnika. Jeśli auto nie ma poważnych usterek, drobne naprawy kosmetyczne będą plusem. Sprzedawcy stosują również zamianę części w autach sprowadzonych zagranicy, mające świeżo wymienione ogumienie, akumulator. W takim przypadku te części są demontowane, ma ich miejsce wstawione zużyte części.

Jak odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy

Odpowiedzialność sprzedawcy regulują przepisy zwarte w Kodeksie Cywilnym (art. 556-576). Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedany pojazd przez okres 2 lat. Z odpowiedzialności jest zwolniony, gdy poinformuje cię o wadach przed zawarciem umowy sprzedaży. Za wadę uznana jest sytuacja, gdy samochód nie jest zgodny z opisem, a kupującym nie wiedział w momencie zakupy o jego wadach. Osoba fizyczna, jeśli kupi auto z ukrytą wadą, musisz zawiadomić o tym sprzedawcę, określić swoje żądania. Ma możliwość odstąpienia od umowy albo żądać obniżki ceny. Jeśli wada zostanie wykryta przed upływem roku od chwili wydania auta, domniemywa się, że istniała ona już w momencie zakupu. Osoba fizyczna sprzedająca samochód używany odpowiada za jedno wady. Jednak w takim przypadku trzeba to udowodnić, że wykryte wady nie są charakterystyczne dla pojazdu w tym wieku, z takim stanem licznika. Jeśli sprawa trafi do sądu, Twojego przekonania są nie wystarczające, potrzebna jest ocena rzeczoznawczy samochodowego. Od 2014 roku podczas badania okresowego auta diagności mają obowiązek wpisać stan licznika do bazy. Historię takich wpisów można sprawdzić na stronie historiapojazdu.gov.pl, podając numer rejestracyjny samochodu, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji.